FAQ
Veelgestelde vragen omtrent het laden van elektrische voertuigen
Tel: +31 (0) 411 74 50 20
Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de kosten van een laadpaal onder andere de afstand van het laadpunt tot de meterkast, de benodigde werkzaamheden in de meterkast en eventuele graafwerkzaamheden. Doordat iedere situatie anders is kan zal er door ons voor iedere installatie een offerte op maat worden gemaakt .
De type 1 (Yazaki) stekker wordt met name gebruikt door de Amerikaanse en Japanse automerken en de type 2 (Mennekes) aansluiting door Europese automerken. In Nederland is een type 2 aansluiting de standaard voor openbare laadpalen. Er zijn verloopkabels beschikbaar van type 1 naar type 2 stekker.
ChaDeMo staat voor Charge de Move. Deze stekker is speciaal bedoeld voor snel laden en wordt alleen gebruikt bij openbare laadpalen. Een CCS (combo) stekker is een laadkabel (type 2) die geschikt is voor normaal en snel laden van een voertuig.
Bij AC laden is de maximale laadsnelheid 22Kw, bij DC laden zijn er veel hogere laadsnelheden mogelijk. Bij het AC laden wordt er gebruik gemaakt van de omvormer (onboard charger) van de auto zelf. Bij DC zit deze in het laadpunt.
Dat hangt af van wat uw wensen wat betreft laadsnelheid zijn en wat er op dit moment aan aanwezige groepen en vermogen in de meterkast aanwezig is. Indien er onvoldoende capaciteit is zullen er aanpassingen gedaan moeten worden.
Bij laden met registratie wordt uw laadsessie geregistreerd door middel van een laadpas. Bij laden zonder registratie wordt de laadsessie niet geregistreerd.
Bij laadpunten met een drukknop is er geen laadpas nodig om het laden te starten maar kan er gewoon gedrukt worden op een knop om het laden te starten. Bij deze laadpunten is geen registratie van de laadsessie mogelijk.
Normaliter zijn alle AC laders vanuit voorraad leverbaar. DC laders worden geleverd op bestelling met een levertijd van 4-6 weken.
Op het moment kunnen de wachttijden bij de netbeheerders behoorlijk oplopen door de sterk toegenomen vraag. De wachttijden verschillen per regio maar kunnen oplopen tot meerdere maanden.
Standaard wordt er door de fabrikant 1 jaar garantie gegeven op de laadhardware. Dit is tegen een vergoeding uit te breiden naar 5 jaar. Dit verlengde garantiecontract moet dan wel binnen 1 jaar na aankoop afgesloten worden.
Bij loadbalancing wordt er realtime door de loadbalancer gemeten wat het beschikbare vermogen op dat moment is voor het laadpunt. Indien andere apparaten op dezelfde aansluiting meer vermogen vragen wordt het vermogen van de laadpaal tijdelijk teruggebracht zodat de aansluiting nooit overbelast raakt. Op deze manier kan er continue optimaal gebruik worden gemaakt van het beschikbare vermogen.
Dat hangt uiteraard af van het vermogen dat het laadpunt kan leveren maar ook wat het maximale laadvermogen is waarvoor de auto geschikt is.
Stel het laadvermogen van uw laadpunt is 22kW en het laadvermogen van de auto is ook 22kW. Bij een accu capaciteit van 50kWh duurt het, indien de accu helemaal leeg zou zijn, 2,5 uur tot 3 uur om deze weer helemaal op te laden.
Mode 1 is laden met een gewoon stopcontact (220V, max 10A) zonder begrenzing en zonder beveiliging! Voor auto’s wordt mode 1 eigenlijk niet gebruikt.
Mode 2 is laden met een vaste stroombegrenzer. Dit gebeurt meestal aan een gewoon stopcontact of via een laadpaal of laadbox thuis. In de meegeleverde kabel bij de auto zit meestal een kastje met een stroombeperker ingebouwd. Daarom kunt u meestal niet met meer dan 10A laden waardoor het laden erg lang duurt met deze manier van opladen van de accu.
Als u uw auto via het gewone stopcontact wilt laden dan moet u er wel eerst zeker van zijn dat uw stopcontact dit aankan. Zeker met gebruik van een verlengsnoer moet u oppassen. Let erop dat het amperage in de auto niet te hoog staat afgesteld (bijvoorbeeld max 8A of 10A) en controleer zo nu en dan of het verlengsnoer niet te warm wordt. Als het verlengsnoer niet warmer wordt dan “handwarm” dan zal het laden probleemloos verlopen. Wordt het snoer te warm, zorg dan dat het laad-amperage wordt verlaagd of zorg voor een zwaarder/ dikker verlengsnoer.
In theorie kan met mode 2 tot 32A geladen worden. In de praktijk zal de maximale laadstroom zo’n 10A zijn (mede door de beveiliging en/of beperking van het laadsnoer zelf). Dit is ook afhankelijk van van de capaciteit en instellingen van de aansluiting en de laadbox.
Mode 3 laden is gecontroleerd laden. Tijdens dit laadproces vind communicatie plaats tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door de auto en de laadpaal wordt er spanning op de het stopcontact gezet. Via de laadkabel wordt doorgegeven welke stroom de auto mag afnemen via de zogenaamde “control pilot pin” in de stekker.
Thuis heeft u voor Mode 3 een speciale aansluiting nodig. Als u met 1 fase gaat laden dan is deze aansluiting vergelijkbaar met de aansluiting voor een elektrisch fornuis. Gaat u met 3 fasen laden (bijvoorbeeld voor de Tesla Model S of de Renault Zoe) dan moet u uw hoofdaansluiting mogelijk ook uitbreiden naar 3 fasen. Let hierbij op de vastrechtkosten van uw energieleverancier. Verzwaren tot 3 x 25A kan meestal voor dezelfde vaste kosten. De aansluiting verder verzwaren zal waarschijnlijk ook leiden tot hogere vastrechtkosten.
Uw aansluiting thuis geeft wisselstroom (AC). In de elektrische auto zit een omvormer die de wisselstroom omzet naar gelijkstroom voor de accu’s.
Een mode 3 oplaadpunt kan echter veel meer stroom leveren (openbare mode 3 laadpalen leveren vaak krachtstroom en kunnen dan 400V/16A (11kW), 400V/32A (22kW) of soms zelfs 64A leveren (44kW)). Een elektrische auto met een zwaardere omvormer aan boord zoals een Tesla Model S (11KW en zelfs optioneel 22KW) kan hierdoor met mode 3 veel sneller laden.
Mode 4 is DC-laden (gelijkstroom), snelladen waarbij de laadpaal zelf het gehele laadproces bepaalt. De laadpaal wordt bij wijze van spreken direct op de autobatterij aangesloten. Bij mode 1 t/m 3 wordt altijd geladen via een in de auto aanwezige AC/DC omvormer en wordt het laadproces door de auto zelf bepaalt.
Met mode 4 laden kun je de meeste elektrische auto’s of plug-in hybrids in een half uur tot meestal 80% opladen. De laadtechniek is volledig anders: in plaats van de converter in de auto te gebruiken hebben deze laders zelf een converter die direct gelijkstroom aan de auto levert. Deze laders kunnen via de CHAdeMO stekker 55kW leveren.