Diplomatic Council
NL Mobility op Facebook
Open Menu

NL Mobility's Blog

Deel ook uw ervaringen over elektrisch rijden met anderen. Stuur uw tekst met minimaal 1 foto naar info@nlmobility.nl

De toekomst staat voor de deur 2: Voor paal staan

01 september 2014

Hoogste tijd voor een update van mijn elektrische rij-avontuur!

Ik was nog geen week ambassadeur van de vereniging Doet of in de Volkskrant verscheen een paginagroot artikel dat de gemeente Broek in Waterland niet aan openbare laadpalen doet. Drie keer raden waar ik woon? Juist, Broek in Waterland. Daar ging mijn elektrische droom. En dat terwijl onderzoek heeft uitgewezen dat juist mijn dorp per hoofd van de bevolking het hoogste aantal elektrische en hybride voertuigen van Nederland heeft. Aan het Havenrak, het centrumpje van ons dorp tel ik op een ochtend zo al vier Tesla’s. Nog even en je wordt uitgelachen als je hier niet elektrisch rijdt. Maar openbare laadpalen, ho maar! Voor de meeste van mijn dorpsgenoten is dat geen probleem, want die hebben een oprijlaan waar ze wel tien Tesla’s op kwijt kunnen en als het moet bouwen ze op het eigen erf een privé elektrisiteitscentrale, dus een laadpaaltje kan daar ook wel bij. Nu woon ik best riant, maar een oprijlaan heb ik niet en mijn auto staat toch echt op de dichtstbijzijnde openbare parkeerplaats. Zonder openbare laadpaal. 

 

Wat te doen? TheNewMotion, waarvan oprichter Ritsaert van Montfrans natuurlijk niet geheel toevallig ook in ‚Broek’ woont, biedt uitkomst. ‚We plaatsen gewoon een laadpaal in je voortuintje en dan leggen we een lange kabel naar je auto.’ 

Meesterlijk plan. Twee meneren in blauwe overalls spitten mijn net gelegde gazonnetje om, haalden de pas gelegde tegels uit het pad en deponeerden een reusachtige kabel onder de grond. Eerlijk is eerlijk; daarna legde ze alles weer zo mooi op hun plek dat ik overweeg om ze ook maar te vragen als ik mijn achtertuin op ga knappen. Ze vroegen voor de zekerheid nog wel of ik een moderne stoppenkast in mijn huis had, want anders zou de hele buurt weleens zonder stroom kunnen zitten als ik mijn futuristische vervoermiddel aan het stopcontact aansloot. Gelukkig had ik het nieuwste model stoppenkast.

 

Toen bijna alles in kannen en kruiken leek en ik een prachtige Renault Zoë op de laadpaal ( een lolo smart) aansloot spatte de elektrische droom hard uiteen. De kabel deed het niet. Lag natuurlijk vast aan mijn onhandigheid. Een beetje heen en weer gebeld, adviesje opgevolgd (eerst de kabel erin, dan de autodeur sluiten en weer opendoen, dan pas het pasje voor de lolo, of precies andersom) - ik probeerde alle mogelijke volgordes van handelingen op, maar de lolo weigerde dienst. Ten einde raad belde ik maar de helpdesk van Newmotion. Weer een en al vriendelijkheid. ‚Wat voor een kabel heeft u?’ Ik beschreef hem zo goed mogelijk. ‚U heeft hem toch niet verlengd, hoop ik?’ raadde de helpdeskmedewerker. ‚Ja, hoe kan ik anders bij de openbare parkeerplaats komen?’ ‚Een laadkabel verlengen kan niet, want dan is hij niet beveiligd.’ Pats, ik hoorde de droom uiteenspatten. Want direct daarna kwam de volgende ontluisterende mededeling: niemand wist of er wel lange kabels uit een stuk te leveren waren: oftewel Kamphues, die natuurlijk aan de hele buurt had gemeld dat hij elektrisch ging rijden stond volledig voor paal. De hele zomer lang. ‚Hé Rob, wat een geinig paaltje in je tuin, mag ik met Kerst de buitenverlichting er op aan sluiten?’ En nog veel meer van dat soort opmerkingen.

 

Inmiddels zijn we enige tijd verder ( een zomer verder om precies te zijn.) Sinds vorige week hangt er een giga-lang snoer aan de Lolo,  met dank aan Goedkope-Laadkabel.nl . De Renault Zoë is vrijwel ongebruikt en met het schaamrood op mijn kaken terug naar Strix Leaseservice ( ik hoop op een herkansing natuurlijk) en voor de deur staat nu een heel kek Volkswagen E-Upje, helemaal opgeladen en klaar om aan de tand te worden gevoeld. We gaan (eindelijk) elektrisch rijden!

Bloggers:

Iedere week zal een testrijder een stukje tekst met foto's plaatsen over zijn of haar ervaringen met elektrisch rijden. Ook interesse om eens proef te rijden in een volledig elektrische of een plug in hybride auto, of een stukje te rijden met een volledig elektrische motorfiets, stuur een mail naar : info@nlmobility.nl of een tweet naar @nlmobility.