Diplomatic Council
NL Mobility op Facebook
Open Menu

NL Mobility's Blog

Deel ook uw ervaringen over elektrisch rijden met anderen. Stuur uw tekst met minimaal 1 foto naar info@nlmobility.nl

De toekomst staat voor de deur 3: E-UP, up we go!

02 december 2014

Jihaaa! Eindelijk kan ik ‚normaal’ elektrisch rijden. De laadpaal voor mijn deur van TheNewMotion, voorzien van een extra lange laadkabel van www.goedkope-laadkabel.nl heeft de VW E-up op de openbare parkeerplaats vol stroom geperst en ik kan volgens de teller op mijn dashboard de volle 152 kilometer rijden. We gaan eerst maar eens een ritje Broek in Waterland- Amsterdam v.v. maken, schoolspullen kopen voor mijn oudste zoon. Hij vind de E-up maar een saai karretje tot we optrekken bij het stoplicht en ik een bocht neem op de grens van de grip van het autootje. ‚Holy F***’ dit is een raceauto, pap!’, brult hij. Dat is de E-up inderdaad in vergelijking met veel andere elektrische auto’s. Hij is hard geveerd, heeft geen extra smalle bandjes om stroom te sparen en rijdt zoals de meeste modellen van het VAG-concern heerlijk sportief. !

Twee bochten verder, we zijn Broek net uit, kijk ik op de actieradiusmeter: nog 140 kilometer in de accu’s! Dat gaat snel. Als ik bij het volgende stoplicht nog een keer een benzineauto eruit accelereer kan ik nog 130 kilometer rijden. Oeps. Tegen de tijd dat we in centrum Amsterdam zijn, naar schatting twaalf kilometer van huis, heb ik volgens de meters bijna vijftig kilometer aan stroom verbruikt. Het zweet breekt me direct uit, want ik moet ook nog een rondje langs wat vrienden in de omgeving maken en ik reken snel uit dat dat weleens lastig kan worden met het werkelijke bereik van het autootje.!

Alles hangt dus af van het vinden van een laadpaal in centrum Amsterdam.!
Nu eens kijken of de app van TheNewMotion doet wat hij belooft: een parkeerplek met laadpaal aanwijzen die vrij is. Op de eerste staan al twee elektrische auto’s. Op de tweede ook. Misschien laden ze niet op en geeft de app het daardoor niet door, denk ik. Op de derde plek staat een Duitse SUV dwars over de plek geparkeerd. Niet elektrisch uiteraard. Ik geef het op. Amsterdam- centrum is nog niet oplaad-vriendelijk. Dan de Stopera maar. Ha, dat gaat beter. ‚Laadt hier gratis op,’ zegt een bord van Essent. Een zee aan vrije plekken, direct bij de in- en uitgang. Andere p!arkeerders kijken met een scheef oog naar me als ik vrolijk de kabel aansluit. Dat zal ze leren!!

Twee uur later en 4,50 euro armer aan parkeerkosten is de E-up weer helemaal opgeladen. Gratis! ‚Ha,’ roep ik iets te hard tegen mijn zoon: ‚Waar vind je dat nog; een volle tank voor 4,50 euro!’ Ik hoor een paar benzine-verslaafde jongens bijna tandenknarsen.!
Vrolijk rij ik langs vrienden die allemaal argwanend achter het stuur kruipen en binnen honderd meter verkocht zijn. ‚Zo stil, heerlijk die muziek niet meer zo hard te hoeven zetten!’ ‚Wat fijn om een gesprek te kunnen voeren zonder mijn stem te verheffen!’ Maar het meeste opzien baart nog de acceleratie. Vooral het ontbreken van een schakelmoment waarbij de auto even inhoudt wekt verbazing. ‚Hij blijft maar doortrekken Kamphues,’ roept een tv-collega die een half uur eerder nog niets van elektrisch rijden wilde weten. Geen idee of Volkswagen de afgelopen weken extra elektrische auto’s heeft verkocht maar aan mij enthousiasme kan het niet liggen.!

‚Ga je voortaan alleen nog maar elektrisch rijden, Rob?’ vraagt iedereen me. ‚Zeker,’ bluf ik. ‚Volgende keer doe ik een rondje Nederland!’! 

Bloggers:

Iedere week zal een testrijder een stukje tekst met foto's plaatsen over zijn of haar ervaringen met elektrisch rijden. Ook interesse om eens proef te rijden in een volledig elektrische of een plug in hybride auto, of een stukje te rijden met een volledig elektrische motorfiets, stuur een mail naar : info@nlmobility.nl of een tweet naar @nlmobility.